mandag 21. mai 2012

Strikkedesign

Vi har hatt en oppgave der vi skulle lære oss å strikke, jeg kunne grunnleggende fra før av, men jeg syns det var en fin oppgave. Første oppgave gikk ut på å strikke en prøvelapp, med glattstrikk, riller, vrangbord og perlestrikk. 


Den andre oppgaven gikk ut på å strikke et eller flere produkter utifra et mønster og valgfri teknikk. Jeg gikk utifra denne oppskriften : JUNIOR by Drops , som er en baby vest strikket  i merino ull. Jeg strikket i den minste størrelsen; 1-3 mnd, men pinne str 3 og et grått garn. 


Vesten Forfra, med lommer, fire knapper og brystparti.

Der knappene er, er det strikket riller, dvs; rett fram og tilbake. 

brystparti med dobbel perlestrikk;
2 rett, 2 vrang
rett på rett, vrang på vrang
vrang på rett, rett på vrang
vrang på vrang, rett på rett.
Bakstrikk.
Læreplanmål: 
- Utføre grunnleggende håndverksarbeid ut fra egen arbeidsplan, i
 tråd med relevante kvalitetskriterier.        
-Eksperimentere målrettet med teknikker, form, farge, materialer
 og redskaper
-Beregne materialer for bruk til egne produkter og tjenester

Egenvurdering: 
Jeg er kjempefornøyd med resultatet, og kunne godt ha tenkt meg å lære mer innen strikking. Jeg jobbet godt med oppgaven, og jeg skjønte det meste av oppskriften. 

Karen Kolstad

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar