onsdag 23. mai 2012

Ull-Design

Ull-design, var en oppgaven som gikk ut på å designe en tovet gjenstand som kunne brukes til oppbevaring. Det vil si at vi kunne ha noe i den, og den skulle kunne lukkes så det som er oppi ikke detter ut. Og i denne oppgaven måtte vi tenke mye på form, farge og funksjon, så dette skulle harmonere sammen. 

Det første vi gjorde var å bli kjent med ulla, da laget vi noen prøvelapper. Det var store flak av ull som vi tovet, de prøvde vi også nål-filting.  Nål-filting er også toving, men da bruker man en spesiell nål som blander fibrene i ulla sammen. Vi laget også kuler, da tar man bare litt ull og ruller den til en ball, og tover den. 


Når man tover er det viktig å ha varmt vann og grønnsåpe, hvis man ikke har det så vill ikke fibrene i ulla feste seg i hverandre. Og for at fibrene skal feste seg ekstra godt så legger man fibrene først den ene veien, så på neste lag legger man motsatt. Det vil si at man legger fibrene i kryss. 

Den neste oppgaven var å design oppgaven; da skulle vi først lage Idé skisser til produktet vi ville lage.

Jeg ville laget en 3-dimensjonal sminkepung, det var ikke noen som hadde prøvd dette før så jeg ble en prøvekanin på dette. Da tegnet jeg først en mal på hvor stor den skulle være (1,5 cm større, fordi ulla krymper med 30% når den blir tovet), når jeg hadde malen klar, skar jeg den ut i papp, teipet den sammen og dekket den med gladpakk, så den ikke skulle bli våt. 
Her er malen og starten på ulla. 

Her har jeg begynt å tove den. 
Når den var nesten ferdig klippet jeg den opp å tovet innsiden. Da jeg var ferdig med dette, måtte den tørke før jeg kunne begynne å nål-filte på den.


Jeg pyntet også med å sy på paljetter. 
Her er ferdig produkt: 


Glidelåsen sydde jeg på for hånd, helt til slutt. 
Redskaper: 
- Ull
- Varmtvann
- Grønnsåpe
- Rullegardin (til å lage flak) 
- file nål
- paljetter og sytråd

Kompetansemål
-          - Eksperimentere målrettet med teknikker, form, farge, materialer og redskaper.
-         - Utføre grunnleggende håndverksarbeid ut fra egen kunnskap

Egenvurdering
Jeg er ganske fornøyd med produktet, og jeg syns det er veldig gjennomført. Har godt kunne tenkt meg å bruke den, eller gi den bort i gave. Jeg syns også at det var en bra oppgave, fordi jeg liker å holde på med håndverk som dette. 

Karen Kolstad

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar